Sindromul Genitourinar de Menopauza (SGM)

Menopauza aduce o serie de modificări fiziologice, cea mai importată fiind încetarea funcției ovariene; ovarele nu mai produc estrogeni și își reduc dimensiunile.

Sindromul Genitourinar de Menopauza (SGM) afectează 50% dintre femeile intrate în menopauză, având un impact negativ asupra vieții sexuale și sociale. În multe cazuri acest sindrom, deși prezent, trece nediagnosticat și netratat.

Din fericire, medicina modernă a ajuns la stadiul în care să poată reduce simptomele negative ale intrării în menopauză și de a le reda femeilor o viață intimă de calitate.

Sindromul Genitourinar de Menopauză afectează vaginul, vulva, tractul urinar și influențează în mod negativ libidoul și actul sexual.

Cauza principală este hipoestrogenismul, cauzat de trecerea în menopauză și de perioada de post-menopauză, iar reducerea nivelului de estrogeni și consecintele acesteia nu se ameliorează în timp.

Cei mai importanți receptori de estrogeni sunt în vagin, iar reducerea producției acestor hormoni afectează fizic tractul genitourinar. Țesuturile pierd colagenul și elastina, se reduce fluxul sangvin, se reduce elasticitatea și se subțiază epiteliul vaginal .

Modificări anatomice și fiziologice:

• uscăciune vaginală, lipsa lubrefierii în timpul actului sexual;
  • iritație la nivelul vulvei;
  • disfuncții la nivelul țesuturilor;
  • probleme urinare
  • scurgeri neplăcut mirositoare (nu Candida)
  • pierderea stimulării clitoridiene

Simptomele Sindromului Genitourinar de Menopauză sunt diferite de la femeie la femeie, dar există puține ce rămân asimptomatice.

În ceea ce privește uscăciunea vaginală, 4% dintre femei au raportat-o în perioada pre-menopauză, procentul crește la 25, la un an de la intrarea în menopauză și ajunge la 47% după primii 3 ani.

50% dintre femeile între 50 și 60 de ani suferă de acest simptom, iar numărul crește la 72% după 70 de ani.

Un procent infim de femei primesc tratament pentru aceste simptome, în special pentru că multe se rușinează să discute aceste probleme cu ginecologul lor. Unele motive:

• ginecologul este tânăr sau bărbat
  • pacienta a avut deja experiențe neplăcute cu un medic
  • pacientele consideră că așa este normal în menopauză, deci nu caută alinare

Din fericire nu este cazul, menopauza nu trebuie să însemne suferință.

Cum se poate diagnostica Sindromul Genitourinar de Menopauza:

• consult ginecologic
  • istoricul pacientei (menstruații, operații, probleme ginecologice pre-existente)
  • discuții despre calitatea vieții sexuale (eventual disconfort), modificări importante de la intrarea în menopauză, efecturarea igienei intime: dacă folosește geluri intime, săpunuri etc.
  • istoricul sexual: boli cu transmitere sexuală, frecvența actului sexual

Sindromul Genitourinar de Menopauza (SGM) nu are tratament, pentru că nu se pot înlătura cauzele (menopauza / reducerea nivelului de estrogeni), dar există o serie de tratamente care pot ameliora simptomele.

• Terapii non-hormonale: substanțe lubrifiante
  • Terapii hormonale
  • Rejuvenarea vaginala prin injectie autologa de PRP( Platelet Rich Plasma )
  • Terapie laser intravaginala

Dacă doriți să aflați mai multe informații Sindromul Genitourinar de Menopauza (SGM), vă invităm la Gyniclinique. Vă puteți programa telefonice la 0721 136 436.

1 thought on “Sindromul Genitourinar de Menopauza (SGM)”

1. Pingback: Poate PRP trata căderea părului? - Cabinet Ginecologic Timisoara