TERAPIA DE SUBSTITUȚIE HORMONALĂ

Dacă sunteți în căutarea ameliorării simptomelor menopauzei, cunoașterea avantajelor și dezavantajelor terapiei de substituție hormonală(TSH) vă putem ajuta să decideți dacă este potrivită pentru dumneavoastră.

Ce este terapia de substituție hormonală?

În timpul menopauzei, nivelul hormonilor produsi de ovare scade foarte mult (estrogeni, progesteron, testosteron). Unele femei au simptome neplacute cunoscute sub numele de simptome vasomotorii, cum ar fi bufeurile, transpiratii nocturne, insomnii sau pot avea alte simptome, cum ar fi uscăciunea vaginală si multe altele. TSH este cel mai eficient tratament pentru simptomele menopauzei.

Terapia cu estrogeni

Dacă o femeie are simptome de menopauză, medicii pot recomanda o doză adecvată de estrogeni. Estrogenul se poate administra sub diferite forme- tabletele și plasturii de zi cu zi sunt cele mai populare, dar hormonul este disponibil și sub forma de inel vaginal, gel sau spray transdermic.

- Tabletele cu estrogeni. Tabletele sunt cel mai frecvent utilizat tratament pentru simptomele menopauzei. Printre numeroasele forme de tablete disponibile se numără estrogenii conjugați. Majoritatea tabletelor cu estrogeni se administreaza o dată pe zi inainte de masa.
- Plasturii cu estrogeni Plasturii se aplica in anumite zone pe corp unde absorbtia transcutanata este crescuta. În funcție de doza recomandata, unii plasturi sunt înlocuiți la câteva zile, în timp ce alții pot fi purtati timp de o săptămână.
- Alte forme de terapie transdermica. Cremele, gelurile și spray-urile oferă alte modalități de a introduce estrogenii în organism. Ca și în cazul plasturilor, acest tip de tratament cu estrogeni este absorbit prin piele direct în fluxul sanguin. Modul si frecventa de aplicare a acestor creme variază, dar de obicei se administreaza o dată pe zi.

- Estrogenul vaginal. Estrogenul vaginal vine sub formă de cremă, inel vaginal sau ovule. În general, aceste tratamente sunt pentru femeile care sunt deranjate în special de uscăciune vaginală , mâncărime și arsuri sau dureri în timpul actului sexual. Dozele variază, în funcție de produs. Majoritatea inelelor vaginale trebuie înlocuite la fiecare trei luni. Ovulele sunt adesea folosite zilnic, timp de câteva săptămâni si ulterior, se administreaza de 2-3 ori pe săptămână. Cremele vaginale pot fi folosite zilnic, de mai multe ori pe săptămână sau conform unui program personalizat.

Terapia hormonală cu estrogeni/progesteron

Aceasta este adesea numită terapie combinată, deoarece combină doze de estrogen și progesteron. Este destinata femeilor care au încă uter, care nu au trecut printr-o interventie chirurgicala de indepartare a uterului. Administrarea estrogenului cu progesteronul scade riscul de cancer de endometru, (mucoasa uterului), comparativ cu administrarea doar de estrogeni.

- Progestative orale. Luate sub formă de tablete, medicamentele cu progesteron includ acetatul de medroxiprogesteron , un progesteron sintetic sau progesteronul micronizat, cu o structura foarte asemanatoare cu progesteronul natural. Mulți experți tratează acum majoritatea pacientelor la menopauză cu progesteron natural, mai degrabă decât cu progestative sintetice. Cercetările sugerează că progesteronul natural poate să nu aibă un efect negativ asupra lipidelor și este o alegere bună pentru femeile cu niveluri ridicate de colesterol. În plus, progesteronul natural ar putea avea alte avantaje în comparație cu acetatul de medroxiprogesteron si este mai lipsit de efecte secundare.

- Dispozitive intrauterine cu progesteron. Acestea sunt aprobate pentru prevenirea sarcinii și controlul sângerărilor în Statele Unite și uneori sunt folosite pentru protectia endometrului la femei care iau estrogeni ca si terapie de substitutie hormonala. Dacă aveți unul dintre aceste DIU atunci când intrați în perimenopauză, medicul dumneavoastră vă poate sugera să îl păstrați până când perimenopauza este completă, pentru a vă ajuta sa controlati mai bine sangerarile frecvente in aceasta perioada.

- Terapia cu testosteron la femei implică administrarea de testosteron pentru a corecta deficiența acestui hormon în corpul femeii. Deși testosteronul este un hormon predominant masculin, el este prezent și în cantități mai mici în corpul femeilor și joacă un rol important în menținerea sănătății acestora.

Iată câteva dintre motivele pentru care femeile pot beneficia de terapia cu testosteron:
- Scăderea libidoului
- Disfuncție sexuală
- Energie și starea de bine
- Osteoporoză

Terapia hormonală bioidentică

Terapia hormonală bioidentică este un tratament medicamentos care implică utilizarea de hormoni cu o structură moleculară identică cu cea a hormonilor produsi natural de corpul uman. Acest tratament este o opțiune terapeutică sigură, concepută pentru a restabilii echilibrul hormonal natural.

Un avantaj major al utilizării hormonilor bioidentici constă în faptul că aceștia pot fi personalizați pentru fiecare pacient, putându-se ajusta doza în funcție de nevoile individuale, ceea ce nu este posibil în cazul hormonilor sintetici. Acest lucru are ca scop obținerea unui nivel hormonal optim în organism.

Terapia hormonală bioidentică poate include mai ales hormoni specifici, fie izolați, fie combinați, cum ar fi estrogenii (estrona, estradiol, estriol), progesteronul, testosteronul și DHEA.
Este important de menționat că hormonii bioidentici sunt diferiți de hormonii sintetici utilizați în tratamentele de substituție hormonală comerciale. Hormonii bioidentici sunt identici chimic hormonilor naturali produsi de organism și sunt obținuți din surse vegetale. În contrast, hormonii sintetici sunt produși din urina iepelor gestante și alți compuși sintetici. Cu toate acestea, hormonii bioidentici prezintă riscuri și beneficii similare cu cei sintetici, cu excepția progesteronului, care are un profil de siguranță mai favorabil decât forma sa sintetică.

1Care sunt beneficiile terapiei de substituție hormonală?
- Ameliorează bufeurile și transpirațiile nocturne (simptome vasomotorii)
- Te ajută să dormi mai bine
- Amelioreaza uscăciunea vaginală și mâncărimea
- Reduce durerea din timpul actului sexual
- Ajută la prevenirea fracturilor cauzate de osteoporoză (subțierea oaselor)
- Scad riscul cardiovascular
- Scad riscul de demență
2Care sunt riscurile terapiei de substituție hormonală?
Cercetările au arătat că beneficiile pot fi mai mari decât riscurile pentru multe femei, dar TSH poate crește riscul de:
- Cancer endometrial, dacă iei estrogen fără progestativ, in cazul in care nu ai trecut printr-o operatie de indepartare a uterului
- Tromboza venoasa
- Accident vascular cerebral
- Cancer mamar.

Aceste riscuri sunt dependente de varsta la care se initiaza TSH.
Este mai puțin probabil să aveți probleme dacă:
- Începeți TSH în decurs de 10 ani de la menopauză sau înainte de vârsta de 60 de ani
- Luați cea mai mică doză care funcționează pentru dvs.
- Luați progesteron dacă mai aveți uter
- Întrebați despre alte forme de HRT în afară de tablete, cum ar fi plasturi, geluri, creme vaginale, supozitoare vaginale sau inele vaginale
- Fă-ți mamografii și consult ginecologic regulat
3Cine nu ar trebui să ia terapia de substituție hormonală?
Dacă aveți aceste afecțiuni, ar fi bine să evitați TSH:
- Tromboza venoasa in antecedente
- Cancer mamar, uterin sau ovarian in antecedente
- Boli ale inimii , ficatului sau vezicii biliare
- Infarct miocardic
- Accident vascular cerebral
- Sângerare vaginală inexplicabilă
4Care sunt efectele secundare ale terapiei de substituție hormonală?
- Balonare
- Angorjarea sau sensibilitatea sânilor
- Dureri de cap
- Schimbări de dispoziție
- Greaţă
- Sângerare vaginală
5Cum știu dacă terapia de substituție hormonală este potrivită pentru mine?
Medicul dumneavoastră vă poate ajuta să cântăriți argumentele pro și contra și să vă sugereze alegeri bazate pe severitatea simptomelor și istoricul dumneavoastră medical.

Iată câteva întrebări pe care le puteti adresa specialistului:
- Pe baza istoricului meu medical, există vreun motiv pentru care să nu folosesc TSH?
- Credeti că mi-ar putea ajuta simptomele, în special bufeurile, problemele de somn , posibil legate de transpirațiile nocturne sau simptomele vasomotorii?
- Există tratamente pe care ar trebui să le iau în considerare pentru uscăciunea vaginală?
- Credeti că voi avea efecte secundare de la TSH?
- Istoricul medical familial mă face o candidata buna sau nu pentru TSH?
- Ce tip de TSH ar putea fi cel mai bun pentru mine?

Terapia non hormonală

Terapiile non-hormonale pentru menopauză sunt opțiuni terapeutice care nu implică utilizarea hormonilor. Acestea sunt considerate alternative pentru femeile care nu pot sau nu doresc să urmeze tratamente hormonale din diverse motive.

Terapia comportamentală și psihologică

Pentru gestionarea simptomelor psihologice precum anxietatea, stresul, schimbările de dispoziție și insomniile asociate menopauzei este recomandată terapia cognitiv-comportamentală (TCC), terapie prin discuție, meditație, yoga.

Modificări ale stilului de viață și alimentație

În perioada menopauzei, adoptarea unui stil de viață sănătos devine esențială pentru a menține echilibrul și bunăstarea generală. Pentru a gestiona mai ușor simptomele menopauzei, trebuie sa introducem în rutina noastra exerciții fizice regulate, adoptarea unei diete echilibrate, evitarea alimentelor care pot intensifica simptomele (cafeină, alimente picante).
Prin adoptarea acestor schimbări pozitive, veți experimenta nu doar o menopauză mai echilibrată, ci și o stare generală de bine și vitalitate.

Teratamente pentru sănătatea intimă

Pentru gestionarea simptomelor menopauzei precum uscaciune vaginala, incontinenta urinara, atrofie vaginală, libidou scăzut, dureri la contactul sexual, ar trebui să luam în calcul tratamentele pentru sănătatea intimă care să îmbunătățească calitatea vieții și starea noastră de bine.

Tratamentele pentru sănătatea intimă sunt personalizate în funcție de nevoia fiecărei paciente.
- rejuvenare vaginală cu laserul CO2, radiofrecventa,
- injectare cu acid hialuronic, stimulatoare de colagen, mezoterapie sau botox,
- PRP(terapia vampir),
- Lipofilling (nanofat, microfat, SWF),
- Alma Duo (pentru îmbunătățirea calității vieții sexuale),
- tratamente pentru incontinența urinară - Fotoliul EMSELLA, Laserul FEMILIFT

Este important ca femeile să discute cu medicul lor pentru a evalua opțiunile non-hormonale în funcție de nevoile și preferințele individuale, precum și de simptomele experimentate. De asemenea, este posibil să fie necesară o abordare combinată, alegând mai multe strategii non-hormonale pentru a obține cel mai bun rezultat.

Medicii specialiști din echipa noastră te așteaptă cu tratamente personalizate. Sună pentru o programare la +40721136436 sau stabilește o programare online.